یک کنسول فوق العاده است که یک تجربه جذاب نسل بعدی بازی را ارائه می دهد - و یک کنسول که احتمالاً با افزودن عناوین بیشتری به صفحات بهتر خواهد شد. PS5 ثابت می کند که هم قدرتمند است و هم خوب طراحی شده است. چند مسئله کوچک مانع از آن می شود که در هنگام عرضه یک محصول پنج ستاره باشد ، اما در غیر این صورت از یک نسخه برتر استقبال شده برای PS4 و یک درگاه هیجان انگیز برای گیم پلی نسل بعدی است.
ما هنوز نتوانسته ایم نسخه دیجیتال PS5 را بدست آوریم ، که ممکن است احساس متفاوتی نسبت به آن داشته باشیم ، و هنوز برخی از برنامه های پخش جریانی و قابلیت های سرگرمی PS5 را امتحان نکرده ایم ، اما اگر هنوز در خرید نگران هستید PS5 ، ما می توانیم از صمیم قلب این کنسول را به عنوان یک نسخه برتر برای PS4 و یک درگاه هیجان انگیز برای گیم پلی نسل بعدی ، توصیه کنیم.
تاریخ انتشار PS5 در آمریکای شمالی ، استرالیا ، ژاپن ، کره جنوبی و نیوزیلند 12 نوامبر سال 2020 است که فقط دو روز از انتشار رقبای نسل بعدی خود یعنی Xbox Series X و Xbox Series S. برای بقیه زمان می گذرد. در سراسر جهان ، این کنسول یک هفته بعد در تاریخ 19 نوامبر در دسترس قرار می گیرد.
از نظر قیمت PS5 ، شما به دنبال $ 499.99 / 449.99 £ / AU 749.95 دلار برای نسخه استاندارد کنسول با یک درایو دیسک Blu-ray 4K هستید. با این حال ، اگر این مبلغ بیش از مبلغی است که می خواهید هزینه کنید ، نسخه دیجیتال PS5 نیز وجود دارد که دارای درایو دیسک نیست و با قیمت 399.99 دلار / 359.99 پوند / 599.95 دلار استرالیا در دسترس است.
این بیشتر از قیمت عرضه PS4 و PS4 Pro است که هر دو 399.99 دلار به فروش رسیدند ، اما اکنون به ترتیب هفت و چهار سال پیش وارد شده اند و فقط برای چند صد مورد دیگر در اینجا یک جهش سخت افزاری دارید. هنوز گران است ، اشتباه نکنید ، اما جهش قیمت برای آنچه به اینجا می رسانید تضمین شده است.
سونی تنها سازنده کنسول نیست که دارای سخت افزار جدید است - همچنین باید Xbox Series X و Xbox Series S را در نظر بگیرید که تقریباً به طور همزمان در دسترس هستند.
به ترتیب 499 و 299 دلار قیمت دارند ، هر یک از آنها بررسی های جداگانه دارند بنابراین ما در اینجا در مورد آنها وقت زیادی نمی گذرانیم ، اما برای جزئیات بیشتر در مورد چیدمان کنسول ها ، حتماً از بخش PS5 vs Xbox Series X دیدن کنید.
عملکرد PS5
قابلیت گیم پلی 4K / 120fps و همچنین پشتیبانی از 8K / 60
زمان بارگذاری سریعتر به لطف SSD جدید
Tempest فناوری صوتی سه بعدی مانند Atmos-lite است
سیستم تقریباً همیشه خنک و ساکت اجرا می شود
از نظر مشخصات ، PS5 از نظر فنی یک سخت افزار قابل توجه است. پردازنده گرافیکی جدید سفارشی RDNA 2 وجود دارد که می تواند رزولوشن 4K را با سرعت 120 فریم در ثانیه فشار دهد و پردازنده هشت هسته ای AMD Zen-based 2 با سرعت ساعت 3.5 گیگاهرتز دارد.
16 گیگابایت حافظه GDDR6 و NVMe SSD اضافه کنید و این دستگاهی با برخی مشخصات کاملاً زیبا است.
در واقع ، تنها مسئله واقعی که ما در مشخصات فنی پلی استیشن 5 داریم این است که فقط به جای استفاده از SSD 1 ترابایتی یا 2 ترابایتی فقط از SSD 825 گیگابایتی استفاده می کنیم.
این تصمیم به وضوح برای کاهش هزینه های کنسول اتخاذ شده است ، اما این بدان معناست که اگر در مورد نصب و راه اندازی بازی های خود منطقی نباشید ، به سرعت فضای ذخیره سازی خود را تمام می کنید.
این کنسول با 667.2 گیگابایت حافظه ذخیره سازی قابل استفاده ارائه می شود که در حدود 16 بازی برگزار شد: دو عنوان PS5 ، که شامل Astro's Playroom و Marvel's Spider-Man: Miles Morales و بازی های مختلف PS4 مانند God of War و Detroit: Beyond Human.
فضای موجود در واقع کمی فراتر از آن بود که فکر می کردیم ، گرچه مسافت پیموده شده شما بسته به اندازه بازی هایی که نصب کرده اید متفاوت خواهد بود.
امکان ارتقا the حافظه داخلی با NVMe SSD دارای مجوز PlayStation وجود دارد ، اما مسئله اینجاست که این گزینه در هنگام راه اندازی توسط سونی قفل شده است. وقتی پایین خط ، بالاخره سونی این درگاه توسعه را باز می کند ، برای آشکار کردن جای خالی SSD ، باید از صفحه پلاستیکی PS5 بیرون بیایید.
این روش بصری ترین روش ها نیست و به نظر می رسد یک نظارت جزئی از طرف سونی است - اما امیدوارم این تنها کاری باشد که باید یکبار انجام دهید.
خبر خوب این است که شما همچنین می توانید از درایوهای سخت داخلی و SSD با اتصال آنها به پورت USB استفاده کنید - اما همان زمان بارگیری سریع و سریع را که از SSD داخلی و اختیاری دریافت می کنید تجربه نخواهید کرد ( و در حال حاضر قفل شده است) خلیج SSD.
ما هنوز فرصتی برای آزمایش درایوهای خارجی با PS5 نداشته ایم ، اما این بررسی را با یافته های خود در هفته های آینده به روز خواهیم کرد.
در حالی که تعداد کمی از بازی های عرضه شده واقعاً سخت افزار جدیدی را در اختیار شما قرار می دهند ، ما در حال حاضر می توانیم پتانسیل موجود در سخت افزار ارتقا یافته سونی را ببینیم.
به عنوان مثال زمان بارگذاری در Marvel's Spider-Man از 15-20 ثانیه در PS4 به کمتر از یک ثانیه در PS5 رسیده است ، در حالی که Playroom Astro با وضوح 4K در 60 فریم در ثانیه قفل شده و اجازه نمی دهد. این یک بازی با ظاهری مجلل است.
در آینده ، برخی از عناوین می توانند با وضوح 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه اجرا شوند و این احتمال وجود دارد که برخی از بازی های با شدت کمتر گرافیکی تا 8K / 60fps نیز برسند.
در حال حاضر ، هرچند ، انتظار نداریم که بسیاری از بازی ها به این هدف بلند پروازانه برسند (اکثر آنها برای دستیابی به نرخ فریم بالاتر ، وضوح تصویر را از 4K کاهش می دهند) ، اما این احتمال وجود دارد که برخی عناوین بتوانند به آن خروجی 4K / 120fps سودمند برسند. پایین خط.
یک قطعه کوچک از کتابخانه راه اندازی PS5 از 120 فریم در ثانیه پشتیبانی می کند و شامل Call of Duty: Black Ops Cold War ، Devil May Cry V: Special Edition ، Dirt 5 ، Rainbow Six Siege و WRC 9 است ، اگرچه شما به یک نسخه تلویزیون سازگار با HDMI 2.1 برای فعال کردن این گزینه.
بنابراین در زمان راه اندازی چه انتظاری می توانید داشته باشید؟ حداقل در حال حاضر ، اکثر بازی ها قادر به ارائه وضوح 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه یا 60 فریم در ثانیه هنگام استفاده از حالت عملکرد بازی هستند (که در زیر توضیح خواهیم داد). بسیاری از آنها همچنین از دارایی های تصویر 4K برای بافت های واضح تر استفاده می کنند ، در حالی که پشتیبانی HDR به ارائه رنگ ها و کنتراست بهتر کمک می کند.
این را با ردیابی اشعه و اثرات بهبود یافته ذرات که اکنون با مجموعه ابزارهای کنونی امکان پذیر است ، ترکیب کنید و به نظر می رسد بازی ها با جهشی بهتر از یک دهه قبل به نظر می رسند.
اگرچه هر بازی PS5 آن را ارائه نمی دهد ، اکثر آنها باید از حالت عملکرد فوق الذکر نام ببرند که نرخ فریم بالاتر را نسبت به وضوح و ویژگی های اضافی گرافیکی در اولویت قرار می دهد.
با بسیاری از بازی ها ، این اثرات مختلف گرافیکی مانند ردیابی اشعه یا کیفیت سایه بالاتر را از بین می برد و برای دستیابی به نرخ فریم بالاتر مانند 60 فریم در ثانیه به جای 30 فریم در ثانیه ، رزولوشن پایه را کاهش می دهد.
اما چرا فریم های اضافی را با هزینه وضوح تصویر می خواهید؟ خوب ، نرخ فریم بالاتر باعث می شود که بازی ها بسیار پاسخگوتر باشند - این برای تیراندازان اول شخص که به بازتابهای مبتنی بر کشش و تصمیمات تقسیم ثانیه لازم است ، یک ضرورت است.
برای برخی از گیمرها ، نرخ فریم بالاتر جام مقدس کنسول ها است - چیزی که به دلیل سخت افزار ضعیف تر ، دهه ها دستیابی به آن سخت بوده است. داشتن این هدف در نهایت یک هدف قابل دستیابی به نظر می رسد یک موفقیت بزرگ است ، حتی اگر به قیمت برخی از شکوفایی های گرافیکی تمام شود.
اگر ترجیح می دهید از حالت عملکرد استفاده نکنید ، همیشه می توانید حالت رزولوشن را انتخاب کنید که وضوح بالاتر ، تکنیک های رندر بهتر مانند ردیابی اشعه و گرافیک دقیق تر را در اولویت قرار دهد.
ما با Marvel's Spider-Man: Miles Morales مزه آن را چشیدیم و آنچه را می دیدیم دوست داشتیم. نورپردازی به میزان قابل توجهی بهبود یافته است: پنجره ها در زیر نور خورشید می درخشند و دارای بازتاب های واقع گرایانه هستند ، و اثرات ذرات خیره کننده به نظر می رسند.
بنابراین آنچه شما می توانید از این نسل جدید بازی انتظار داشته باشید ، زمان بارگیری سریع تر ، نرخ فریم بهتر در حالت عملکرد و وضوح تصویر بالاتر در هرجای دیگر است. به سادگی انتخاب کنید که کدام گزینه را ترجیح می دهید.